Jiří Straka – Tušová staveniště

Od 6.března do konce dubna se v Galerii Václava Špály koná výstava Jiřího Straky, zvaná Tušová staveniště. Autor, sinolog, původně student, nyní již hostující profesou Pekingské centrální akademie, nejprestižnější čínské vysoké výtvarné školy. Na obrazech velkých rozměrů zachycuje v tradiční technice vrstvené tušové malby detaily z pekingských periferií a stavenišť. Straka nepopírá svou fascinaci staveništi a rád je na celodenních cestách za inspirací objíždí na kole. Jakoby se v současnosti horečný sravební ruch Pekingu s armádami námezdných dělníků stal metaforou překotného ekonomického rozvoje Číny, jednou z jejich výrazných tváří. I s úhlem pohledu diskutabilního přístupu k životnímu prostředí.“Záměrně nezachycuji staveniště jako krajinu a dokument. Akcentuji detaily, jako přejetou žábu, pytle s cementem či svazek drátu, náměty, které by mimo rámec spojujícího tématu působily podivně a nepochopitelně“. Jakkoliv se jedná o díla současná, Straka nechce modernosti obětovat malířskou techniku. Dle jeho slov obraz začíná výběrem tématu a sám proces malby je de facto happening, to má ostatně hluboké kořeny v čínské malířské tradici. Dle jeho slov se jedná o sloučení dvou velice protikladných elementů, námětu a techniky tušové malby.

Tušová malba po staletí symbolizovala kultivovanou literátskou kulturu, zahrnující také literaturu, poezii a filozofii. Technika tušové malby má ve své podstatě lehkost a znamenitě se hodí k zachycení přírody, nehodí se na rozdíl od olejomalby k zachycování materiálů, strojů, objemných předmětů přesných tvarů, tedy převážně námětů současné výstavy. Jiří Straka musel „tušovou malbu znásilnit a získat z ní, co bylo požadováno“.
Brutalita a dravost toposu staveniště přináší silné a nečekané náměty, jako mrtvého psa v ohořelé budce či starý manželský pár, provozující farmu uprostřed obrovského smetiště. Protože je éterický, kultivovaný svět tuše a brutální, nesentimentální svět stavenišť a periférií zcela odlišný, vzniká jejich propojením napětí, které bylo autorovým cílem. Tvrdé, chladné, strohé předměty se dotykem tuše stanou zasněnými a budou obsahovat jistý prvek tajemství.

Tags: , , ,